eçanta ecanta.com.tr ÜCRETSİZ - Şimdi App Store'da
Kapat
Bayram Fırsatları
Modada Sürdürülebilirlik
13 Aralık 2021

Modada Sürdürülebilirlik

Sürdürülebilir moda; moda endüstrisinin hızlı moda anlayışına karşı gelişmiş, ekolojik bütünlüğü ve toplumsal adaleti savunarak moda ürünlerini ve sistemini değiştirmeyi hedefleyen bir akım. Bu kavram; yalnızca üründe kullanılan malzeme ve üretim tekniğiyle ilgili olmayıp, modanın bağlantılı olduğu; toplumsal, sosyal, kültürel, ekonomik ve ekolojik sistemleri de kapsayan ve daha etik çerçevede kurgulayan aktivist bir yaklaşımdır. 80’li yılların sonundan itibaren dünyada hızla yayılan kullan-at ve hızlı modanın çevreye olan olumsuz etkilerini maalesef hepimiz yaşayarak gördük. Dünyanın bize dur! dediği yerde moda da yavaşlama eğilimine ayak uydurmak zorunda kaldı. Doğası gereği tüketimi tetikleyen moda, gelecekte yüzünü geri dönüşüm, ileri dönüşüm ve sürdürülebilirlik gibi kavramlara dönmek zorunda. Aksi takdirde sürdürülebilir ve ekolojik bir dünyaya uyanan Z kuşağı tüketicileri de buna izin vermeyecek gibi duruyor. Stella McCartney, Tommy Hilfiger gibi birçok lüks moda markası çoktan koleksiyonlarına sürdürülebilirliği dahil etti. Hızlı modayı en önden takipte olan perakende devleri; Zara, Mango ve H&M’de hızlarını yavaşlatarak sürdürülebilirliğin altını çizmeye çoktan başladı bile. Gelecekte yeni kurulan markaların olmazsa olmaz yapı taşı sürdürülebilir denklemler olması yerinde bir öngörü olacak. Peki nasıl sürdürülebilir bir marka olunur? Business of Fashion’a göre; sürdürülebilirliğin sağlanması için 7 moda ilkesi var. Bunlardan ilki; Tedarik zincirinin izlenebilir olması. Moda markaları bu konuda daha etik ve şeffaf olmak için sistemlerini tekrardan düzenliyorlar. İkincisi; Su, enerji ve kimyasalların yerinde kullanılması. Moda sektörü bu kaynakların kullanımını azaltarak çevreye verdikleri zarar azaltarak bu maddeyi destekleyici çabalar içinde. Bir  diğer madde; güvenli çalışma ortamları. Moda şirketleri, çalışanlarına güvenli, etik ve saygılı çalışma ortamları sağlayarak bu maddenin de altını çiziyor. Dördüncü madde; Sürdürülebilir malzemeler. Sanırım en çok aşina olduğumuz madde bu. Birçok marka işe sürdürülebilir malzeme kullanarak başlıyor diyebiliriz. Beşinci madde; dönüştürülebilir moda sistemi. Tasarım ve üretim kesişiminin çıktısı olarak kolay dönüştürülebilir moda nesneleri yaratmak bu maddenin temel amacı. Bir sonraki madde ise; yerel yasaların uygulanması. Bu maddenin bir anlamı da moda markaları, çalışanlarına maaş öderken yerel yasaların ücret çıktılarını dikkate almalı ve destekleyici olmalıdır. Son kural ise; dördüncü endüstriyel devre. Evet %100 Sürdürülebilir bir marka yaratmak düşündüğümüz kadar kolay değil ama bir yerden başlanırsa kesinlikle süreç içinde devamı geleceğine inanıyorum. Doğa dostu, insan dostu yarınlara dönüşmek dileğiyle...


Yazar SELEN YORULMAZ ÖZSÜMER

Banka Logo
× Alışveriş deneyimini iyileştirmek için yasal düzenlemelere uygun çerezler (cookies) kullanıyoruz. Kişisel veri politikamızla ilgili detaylı bilgi için tıkla